Saturday, March 19, 2011

Yang Mana Satu Jadi Pilihan

Tahukah anda, di Malaysia ramai orang yang lebih menyukai persimpangan yang mempunyai roundabout berbanding persimpangan yang mempunyai lampu isyarat.

Ini adalah kerna, waktu menunggu bagi lampu isyarat adalah lebih lama berbanding menunggu di persimpangan roundabout. Selain daripada itu, disebabkan segilintir rakyat Malaysia mempunyai tahap kesabaran yang rendah semasa menunggu di persimpangan lampu isyarat membuatkan mereka lebih suka untuk melalui persimpangan yang mempunyai roundabout.

Roundabout mempunyai kelebihan untuk menghubungkan banyak simpang dan mempercepatkan arus jalan. Tetapi, sekiranya kapasiti jalan meningkat hingga ke tahap maksima, roundabout juga boleh mengakibat kesesakan lalu lintas.

Sekiranya Traffic Engineer tidak mereka bentuk lampu isyarat, kebanyakan jalan raya di Malaysia akan mengalami kesesakan yang lebih teruk. Dan kita semua terpaksa menunggu lebih lama untuk melintasi persimpangan jalan raya.

Jadi, bersabarlah ketika berada di persimpangan lampu isyarat kerna sikap tidak sabar di persimpangan lampu isyarat boleh mengakibatkan kemalangan yang teruk. SEKIAN

 




0 Civillian:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...