Thursday, March 10, 2011

Speed Trap Cara Oldscool.

10 Mac 2011 - Belajar kejuruteraan awam, banyak benda kena belajar. Hari ini aku perlu memulakan langkah pertama agar tugasan Kejuruteraan Lalu Lintas aku berjalan. Jadi hari ini aku perlu mencerap data.

Data apa yang aku perlu ambil? Actually, tugasan ini adalah untuk mendapatkan spot speed (laju setempat) bagi sebuah kenderaan. Sepertimana yang selalu kita tengok encik polis trafik duduk tepi jalan teropong kereta untuk perangkap had laju, seperti itu juga aku dan kumpulan aku buat. Tetapi cara kami berbeza, cara kami terlalu tradisional tapi menggunakan teknologi moden iaitu kamera.

Cara kami mengambil spot speed data adalah dengan mengukur jarak jalan iaitu <100m dan mengambil masa kenderaan dari titik 0m hingga titik <100m, jadi kita akan dapat halaju kenderaan dalam meter/saat (m/s),

Kami perlu ambil tiga data untuk waktu kemuncak, dan 3 data waktu biasa. Aku baru cerap satu data, jadi kena ambil lagi lima data(sungguh seronok kan?haha). Sekarang jam menunjukkan pukul 12:25pm, jadi aku kena ambil data pukul 1pm nanti. Inilah kerja budak kejuruteraan awam.haha.SEKIAN.




Senang je Encik Polis ni ambil data spot speed
Ini pula cara kami
Terpaksa pinjam pita ukur dari fakulti
Tiga jejaka penunggu jalan raya.

0 Civillian:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...