Monday, March 28, 2011

Sejarah Itu Penting

 Aku pasti, ramai di luar sana tidak sukakan subjek sejarah masa sekolah dahulu. Tetapi yang pasti, aku sangat berminat dengan sejarah, walaupun kini aku mengambil jurusan kejuruteraan awam.

Tahukah korang semua, tanpa sejarah, negara Malaysia yang kita cintai ini tidak akan menjadi seperti hari ini, dengan kata lain 'maju'. Sejarah mengajar kita erti pengajaran. Tanpa sejarah, semestinya kita tidak akan cuba untuk perbetulkan sesuatu yang tidak betul serta belajar dari sesuatu yang terjadi.

Seperti yang selalu disebut-sebut, setiap perkara yang berlalu itu jadikan pengajaran dan pedoman kita untuk menempuh hari-hari yang kita bakal tempuhi. Cuba korang bayangkan, sekiranya kita tidak mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku atau kita tidak tahu langsung mengenai apa yang terjadi dahulu. Tidak mustahil perkara yang telah berlaku dahulu akan berulang atau berlaku kembali.

Kesilapan, kecuaian, kejayaan yang pernah terjadi dahulu adalah sangat penting untuk kita jadikan sebagai landasan untuk menempuh hari ini, agar hari-hari yang akan kita lalui adalah hari yang lebih baik dari sebelum ini.

Akhir kata dari aku, jangan benci sejarah, jangan abaikan sejarah kerna dengan sejarah itu kita dapat hidup seperti hari ini.SEKIAN.

0 Civillian:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...