Sunday, February 20, 2011

Ada Apa Dengan Membaca?

Membaca. Suatu masa dulu, aku sangat rajin membaca sampai bertimbun-timbun buku kat rumah. Tetapi, buku yang aku baca itu bukan lah sebuah novel cinta kerna bagi aku, cerita cinta di dalam novel itu sebenarnya tidak seperti apa yang kita lalui atau akan lalui.(macam frust je bunyi). Aku tidak membaca novel cinta bukan bermaksud aku tak baca novel, novel yang aku baca lebih menjurus kepada novel yang mempunyai unsur ilmiah atau thriller kerna ia lebih mencabar minda dan mendorong kita berfikir mengenai dunia nyata.

Selain daripada novel, aku turut membaca komik(normal bagi seorang lelaki). Komik yang aku maksudkan adalah yang berunsur kelakar kerna ia adalah satu cara bagi aku untuk rehatkan otak aku daripada tekanan harian.

Aku juga meminati majalah-majalah yang dapat memberi ilmu pengetahuan tambahan, dimana kita tidak dapat semasa kita belajar di sekolah atau mana-mana tempat pendidikan. Lebih penting disini aku kurang berminat membaca majalah hiburan sebab ia tak memberi banyak ilmu yang berguna(gosip sana, gosip sini), jadi kalau tanya aku pasal artis, comfirm aku tak tau.

Kini, aku suka berjalan-jalan(blogwalking) kat blog yang dapat memberi aku ilmu pengetahuan (ini semua bermula sejak aku mula blogging).

Sedarkah kita, lebih banyak kita membaca, kita akan mengetahui diri kita tidak sepandai mana kerna banyak yang kita masih tidak ketahui. Melalui membaca itulah kita akan dapat banyak ilmu pengetahuan.

Kesimpulannya, rajin-rajin lah kita membaca kerna terlalu banyak ilmu di dunia ini yang kita akan dapat sekiranya kita banyak membaca, dimana kita tidak akan dapat dengan apa yang berlaku disekeliling kita. SEKIAN.

0 Civillian:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...