Sunday, November 21, 2010

Kanta lekap (contact lenses)..bergaya?membantu?risiko?

SALAM SATU MALAYSIA...Hari ini aku ingin berbicara mengenai kanta lekap atau lebih popular org pgl 'contact lenses'. 
Kenapa tiba-tiba aku nak berbicara tentang hal ini?actually, ramai antara kawan-kawan aku yg berkaca mata memakai contact lenses, lebih2 lg diorng yg join aktiviti-aktiviti lasak. Tambahan pulak, aku ni berkaca mata jugak, tp aku sgt takut tok pakai contact lenses nih coz saat nk letak dia kat bijik mata tu..aduh...sungguh menyeramkan..pastu biler aku tgk kengkawan aku kuar kan lenses die..adoi..makin kecik jer mata aku nengok..haha..

Pengunaan contact lenses ni ada baik dan buruknya selain ramai antara kita gemar memakainya untuk bergaya kerana terdapat pelbagai jenis lenses dan warna yg dijual dipasaran..penggunaan contact lenses ini adalah bg memperbetulkan kecacatan refraksi cth. rabun.tp penggunaan contact lenses ini tidak membantu bg yg mengalami rabun silau.

Apakah kegunaan kanta lekap (contact lenses)?
Contact lenses adalah untuk menggantikan penggunaan cermin mata bg menajamkan penglihatan seseorang yg mengalami kerabunan. Selain kegunaan untuk menajamkan penglihatan, ia juga untuk melindungi beberapa jenis penyakit kornea. Ia juga sgt berguna bg individu yg aktif bersukan dan gemar aktiviti lasak (Cuba korg bayangkan, betapa susahnya seseorang yg gemar melakukan kan aktiviti lasak memakai kaca mata semasa menjalankan aktiviti diorng, silap2 cermin mata tu boleh pecah dan merbahayakan).Selain memberikan keselesaan kpd si pemakai, ia juga blh digunakan untuk bergaya dan memberi penampilan yg sensasi bg seseorang terutamanya dikalangan wanita (xpenah lak aku jumpe lelaki pkai lenses warna-warni).

Risiko kanta lekap(contact lenses)?

  1. Iritasi(kegatalan) : Penggunaan contact lenses boleh mengakibatkan iritasi atau lebih mudah, kegatalan. Iritasi ini boleh menyebabkan jangkitan mata dan juga boleh menyebabkan buta. oleh itu kengkorang yg memakai contact lenses perlu memastikan tgn bersih. Maknanya korang kena bersihkan tangan sebelum pakai contact lenses. Kebanyakan jangkitan mata berpunca daripada penjagaan contact lenses yg tidak sempurna cthnya dari aspek kebersihan. Jadi korg perlu memastikan contact lenses, tempat menyimpan dan tgn korg bersih.
  2. Pengurangan oksigen : semasa kita tidur, oksigen yg diterima oleh mata adalah kurang dpd semasa kita berjaga. Penggunaan contact lenses semasa tidur akan menyebabkan mata kita membengkak semasa bangun dari tidur. jadi xkira korg tidur waktu siang or malam..pastikan korang bukak dulu contact lenses korang.
  3. Mata merah: penggunaan contact lenses boleh menyebabkan lapisan mata tergores. tanda awalnya, mata menjadi merah..aku still igt lg rumet aku pakai contact lenses sampai dekat setengah jam..smpai merah mata dia..so kat sini di sarankan kita perlu bukak lenses tu, sbb mata yg merah lebih mudah dijangkiti kuman.
Tips membersihkan contact lenses
  • korg perlu cuci tangan korg bersih-bersih sebelum sentuh contact lenses
  • jgn biarkan mulut botol pembersih terbuka atau tersentuh mana-mana permukaan..takut-takut nnt tercemar dek kuman..
  • simpan contact lenses korng kat tempat yg bersih..
  • bukak atau tukarkan contact lenses korang biler korang rase xselesa
  • bersihkan contact lenses korang dgn berhati-hati..
  • jangan guna bahan pembersih sebarangan.
so..ini saje yg aku leh kongsikan ngn korng sume..kepada yg memakai contact lenses, boleh pakai tp berhati2 lah..korang pun taw kan cmner nk jge..kepada cymoto dan sume kengkawan aku yg pkai contact lenses, jgn pkai smpai merah mata ek?hehehe p/s-aku tetap takut nk pakai contact lenses.huhu

2 Civillian:

cymot said... [Reply to comment]

makasih ya cuz share info ni..mula2 pkai mmg la mata merah n sakit sbbnye perasaan takut mcm kamoo tu ade..huhu..tp ble da slalu pkai, it's simple & small matter..n yg pntg org yg pkai cntact lens ni kna rajin n pndai jga kebersihan..cymoto marcelo dah mencubanya..anda bila lg...?? huhu..

Unknown said... [Reply to comment]

owh tidak...xbes la pakai lens..xnmpak baik..kui3...wah rajinnyer ymot..hik3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...