Wednesday, May 18, 2011

Hidup Seorang Engineer

Bila tengok orang jadi engineer, pakai smart2, pakai kereta cantik, kita pun teringin nak macam tu. Tapi, yang sebenarnya, nak jadi macam tu bukan senang, banyak benda yang kita kena korbankan. Profesion sebagai seorang engineer ni bukan mudah. Nak kata kerja engineer banyak rehat, sangat mustahil.

Kerja sebagai engineer ni banyak yang kita perlu buat, kerja dekat office kena buat, kerja dekat site pun kita kena pantau. Kalau projek jauh, kita kena pergi lawat site tu, kadang-kadang sampai rumah dah luar office hours. Kadang sampai lewat malam baru balik rumah.

Nak kata kerja engineer ni penat dan susah, tak juga. Yang penting kita kena pandai manage time, kita perlu enjoy dengan apa yang kita lakukan dan jangan terlalu fikirankan tekanan kerja tu. Cakap memang la senangkan?tapi walau bagaimanapun kita perlu berusaha untuk semua tu, masakan datang kejayaan itu tanpa perlu kita berusaha kan?

Kepada yang nak jadi engineer tu, jangan terlalu fikirkan sangat kepayahan dalam mengharungi kerjaya sebagai seorang engineer tu. Walaupun kita perlu berkorban masa, kita akan dapat suatu pengalaman yang sangat berharga dan kita tidak akan malu untuk menceritakan kepada semua. Jadi semoga berjaya kepada semua future engineer!. SEKIAN.
 


7 Civillian:

NZ said... [Reply to comment]

wa...gudluck!!

Syuhada said... [Reply to comment]

saya nak sambung degree dalam civil engineering jugak :). peluang pekerjaan dia okay kan ?

Unknown said... [Reply to comment]

@Syuhada bagus..sy sgt galakkan..peluang pekerjaan dlm bidang civil ini sgt byk. kerjaya dlm civil merangkumi byk aspek. cthnya bgunan.geotek,saliran dan mcm2 lg.btw gudluck

pikah yang baik said... [Reply to comment]

gud luck civilian :)

Unknown said... [Reply to comment]

@pikah yang baik thanks

HLOVATE_EMA said... [Reply to comment]

wah.....insyaAllah...i want to fulfill my dream...as an engineer...even now baru nak sambung matrik...hehe....nice entry...n i agree with u quote* enjoy with what we do.....

Anonymous said... [Reply to comment]

insyallah my dream cme true.. tq

p/s tea-yarh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...