Sunday, May 15, 2011

Sukarkah memahami dan difahami?


Kadang-kadang kita tidak sedari, apabila kita inginkan seseorang memahami kita, kita sebenarnya tidak memahami dia. Sukar untuk memahami seseorang kerna dalam diri kita mempunyai keinginan untuk difahami. Sekiranya hal ini berlaku kita harus pandai menanganinya. Kita harus pandai bertolak ansur dan jangan terlalu mengambil kira perkara yang remeh, kerna perkara yang remah inilah yang akan memburukkan lagi keadaan.

Setiap insan mahu diri difahami, tapi tidak semua ini dapat memahami sepenuhnya. Kita hanya insan biasa, kita tidak mampu membaca seluruh isi hati insan lain kecuali ia diberitahu atau dengan kata lain diluahkan.

Meluahkan merupakan cara untuk kita menghilangkan tekanan hidup kita seharian. Tetapi janganlah kita sekadar meluah tapi kita mengambaikan luahan orang lain. Kita seharusnya saling mendengar antara satu sama lain. Dengan menjadi pendengar yang setia, kita bisa menjadikan hubungan sesama manusia itu bertambah baik.

Dengan mendengar luahan dari kedua-dua belah pihak, maka daripada padangan aku, kefahaman itu dapat dicapai. Kita seharusnya duduk berbincang untuk mencapai kesefahaman. Tidak kira, hubungan percintaan, persahabatan mahupun rakan kerja. Perbincangan itu merupakan perkara yang terbaik untuk mencapai kesefahaman. SEKIAN
 

2 Civillian:

mcm ni lah said... [Reply to comment]

kadang2 perlunya pendengar setia,. yg tak akan bocorkan rahsia

M.N.SYUKRI said... [Reply to comment]

@mcm ni lah pendengar seperti itu sukar dicari.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...