Monday, March 3, 2014

Perjalanan Pencarian Ilmu

Salam Semua..Salam sejahtera..Hari ini aku ingin berkongsi perjalanan hidup aku mencari ilmu sehingga bergelar jurutera.

Alhamdulillah..perjalanan aku lancar walaupun perjalanan itu penuh dengan dugaan dan cabaran. Perkongsian ini bertujuan untuk membuka minda kepada adik2 serta rakan-rakan yg tertanya2 bolehkah dirinya memilih Civil Engineering sebagai pilihan kerjaya.

SEKOLAH KEBANGSAAN CHANGKAT LARUT - Di sini bermula langkah kedua aku melalui perjalanan sebagai pelajar. Kenapa kedua?sebab aku xde gambar sekolah tabika (tabika kemas sungai wangi,setiawan)he..he.. Skcl ini hanya sekolah biasa, sekolah di kampung air kuning,taiping. Aku masa blajar sini Upsr biasa je 2A.

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TENGKU MENTERI, CHANGKAT JERING - Langkah ketiga. Sekolah luar bandar juga.bukan asrama bukan teknik. Cuma ada kelebihan mata pelajaran lukisan kejuruteraan.itu pun sikit je. Masa sekolah ni aku x terpikir pn apa aku capai sekarang cuma aku pikir lulus spm. Alhamdulillah lepas Spm n PMR walaupn xgempak..ok la..org kata..ha..ha..

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA,CITY CAMPUS KL - Di sinilah langkah aku bermula dalam dunia kejuruteraan awam.Masa ni aku xtahu pun apa itu kejuruteraan awam..aku redah je. Tp alhamdulillah lama2 aku paham apa itu kejuruteraan awam. Mungkin agak lambat berbanding rakan yang dari sekolah teknik tetapi aku berjaya juga habiskan diploma aku.

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA SKUDAI - Di sini aku menyambung pengajian ijazah sarjana muda kejuruteraan awam.tempatnya tenteram,aman dan damai. Disini lah bermulanya aku memahami dengan lebih mendalam bidang ini. Aku berusaha bersungguh-sungguh untuk capai apa yang aku telah usahakan selama ini. Alhamdulillah aku berjaya juga habiskan degree aku walaupun susah payah (nangis pn ada gak) ha..ha..

HLA ASSOCIATES SB - Disinilah tempat aku bergelar CIVIL ENGINEER tempat kedua aku bekerja dalam dunia kejuruteraan awam. Tempat yang penuh cabaran tapi berharga. Sebuah syarikat perunding kejuruteraan major dalam water supply.

Demikian sudah perkongsian aku, jadi kepada yang keliru, untuk memilih bidang disebabkan tiada asas. Aku harap entry aku ini berguna..aku dulu pun zero. Aku hanya berserah kepada Allah(Tuhan yang satu) agar permudahkan perjalanan hidup aku. ALHAMDULILLAH AKU BERSYUKUR.

SEKIAN..




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...