Sunday, October 31, 2010

Bina BangUnan Mcm MaiN Lego..


Salam 1 Malaysia...mesti kengkorang igt lg kan...mase kecik2 dulu suke sgt main lego..cantum2 blok kecik jd kan bentuk yg korang suke..

Arini aku ngn dak2 kelas aku pi lawatan site salah satu projek pembinaan Nusajaya Iskandar Malaysia..Yang sensasi tentang projek ni, ia adalah salah satu projek yg t'besar di Malaysia yg menggunakan sistem IBS dan merupakan projek ranking ke-4 antara negara2 yg menggunakan sistem ni.


Apa itu IBS, IBS ialah Industrial Building System..sistem ni menggunakan pre-cast concrete tok bina bangunan. precast ni adalah blok2 or panel mcm blok2 lego..Semua panel2 ni dah siap dgn bentuk die, spt dinding, lantai, tingkap..so keje kat site just cantum2 kan panel ni jd sebuah bangunan..Klau macam dulu, kita kene guna bata, dan kene ikat bata floor by floor..tp skrg semua tu dah siap sedia..Projek ni xsampai setahun leh siapkan sampai 1500 unit rumah apartment,korang bayangkan la..cepat xcepatnye klau pkai sistem ni..Then, sistem ni telah disarankan oleh Perdana Menteri kita Dato Seri Dr Mohd Najib Tun Razak agar 80% pembinaan di Malaysia menggunakan sistem IBS..so dari sini sape yg involve dlm sistem IBS memang cerah masa depan..

Dalam post ni, ada aku selit kan picture2 yg aku amik mase kat site..dari picture bangunan tu, kita leh nmpak panel kat bangunan yg still dalam pembinaan. Selain tu, aku ade gak selitkan picture panel2 ni dibuat..sungguh terbaik..popular pekerja kat situ sbb kami dok amik gambar dorg wat keje..msti dorg control rajin..maklum la..org amik gmbar..haha


Haa...satu lagi..aku terjumpe software design Lego..klau korg berminat korg download kat link http://www.tucows.com/preview/611088
- Rakyat Didahulukan,Pencapaian Diutamakan..

0 Civillian:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...